• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Inget erbjudande från Sambla, är det bara att ge upp?

pratidhi

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
29 Maj 2023
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Mår så fruktansvärt jävla dåligt. Skulderna äter upp mig och jag håller på att ge upp. Har inte råd att leva och självhatet äter upp mig. Vet att mer lån egentligen inte är lösningen men vet inte vad jag annars ska göra? Fick ganska precis ihop månaderna innan inflationen kom. Sökte nu om samlingslån via Sambla för att få ner kostnaderna (inte låna en krona mer, enbart samla) men fick inget erbjudande och har nu sån obeskrivlig ångest och känsla av hopplöshet. Det hade jag förvisso redan innan men nu känns det verkligen panikartat.. Har kollat runt lite på andra samlingslångivare men funderar på om det överhuvudtaget ens är värt att försöka eller om jag bara förstör min UC ännu mer?

Min UC ser ut som följande:
Inkomst: 30.000kr/mån (deklarerad 2022 är 331.000kr)
Lån: 681.384 kr
Antal aktörer: 5 st
CSN: 321.000 kr
Betalningsanmärkningar: 0 st
Förfrågningar: 5 st
Riskprognos: 7,94%

Är det helt kört? Om inte, vart borde jag prova söka isåfall? Får jag inget samlingslån kommer jag inom kort ha anmärkningar då jag från och med denna månad inte har råd att betala allt. Fyfan för det här livet och alla obeskrivligt dumma beslut man har tagit i det..

Tack på förhand
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 277
Poäng
997
Precis som du skriver är fler lån inte nån klok lösning. Du är i den jobbiga onda spiralen. Jag har själv varit där och bestämde mig för att aldrig ta ett nytt lån/en ny kredit mer (samt söka hjälp för mitt spelberoende). Alltså helt bryta onda mönster och hitta nya rutiner i livet.

Så mitt råd till dig är att bryta helt. Släppa dina skulder till löneutmätning och där med få ett lugn i livet där du lever på förbehållsbelopp varje månad. Parallellt med detta söka upp kommunens budget- och skuldrådgivare och framåt bedöma om skuldsanering är en möjlig lösning.

Det finns fler steg på denna resa, och mitt råd är att lämna jakten på pengar och ta vara på livet. Bryta dåliga vanor och återta kontrollen! Idag kan detta kännas konstigt, men om tre-fyra år (som går snabbt) kommer du se ljuset! Och det handlar inte om att ge upp, det handlar om att välja en annan väg!
 

pratidhi

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
29 Maj 2023
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Precis som du skriver är fler lån inte nån klok lösning. Du är i den jobbiga onda spiralen. Jag har själv varit där och bestämde mig för att aldrig ta ett nytt lån/en ny kredit mer (samt söka hjälp för mitt spelberoende). Alltså helt bryta onda mönster och hitta nya rutiner i livet.

Så mitt råd till dig är att bryta helt. Släppa dina skulder till löneutmätning och där med få ett lugn i livet där du lever på förbehållsbelopp varje månad. Parallellt med detta söka upp kommunens budget- och skuldrådgivare och framåt bedöma om skuldsanering är en möjlig lösning.

Det finns fler steg på denna resa, och mitt råd är att lämna jakten på pengar och ta vara på livet. Bryta dåliga vanor och återta kontrollen! Idag kan detta kännas konstigt, men om tre-fyra år (som går snabbt) kommer du se ljuset! Och det handlar inte om att ge upp, det handlar om att välja en annan väg!
Tack för svar och din positiva inställning. Jag ska kontakta skuldrådgivare i veckan och har funderat på att bara släppa allt och förstår att det på ett sätt skulle vara det bästa i min situation. Men jag kan inte göra det. Min mormor har hjälpt mig tidigare med att ta ett lån i sitt namn och vid löneutmätning skulle ju inte hon få någonting.. Kan verkligen inte göra så mot henne. Är så ledsen för allt det här och skulle hellre dö. Är även bipolär och känns så jävla hopplöst att leva med den här sjukdomen, livet blir liksom inte bättre. Känner mig helt handfallen
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 277
Poäng
997
Tack för svar och din positiva inställning. Jag ska kontakta skuldrådgivare i veckan och har funderat på att bara släppa allt och förstår att det på ett sätt skulle vara det bästa i min situation. Men jag kan inte göra det. Min mormor har hjälpt mig tidigare med att ta ett lån i sitt namn och vid löneutmätning skulle ju inte hon få någonting.. Kan verkligen inte göra så mot henne. Är så ledsen för allt det här och skulle hellre dö. Är även bipolär och känns så jävla hopplöst att leva med den här sjukdomen, livet blir liksom inte bättre. Känner mig helt handfallen

Förstår läget. Men råder dig åter att se möjligheterna, för de finns! Du kan ta kontrollen över ditt liv, lägga en plan, som gör att du kommer må mycket bättre. Men det bygger på att du själv bestämt dig och satsar 100 % på din plan, och är öppen och transparent mot familj, nära och kära, och chef m.fl. Ditt liv kommer kännas så mycket roligare att leva, tro mig. Släpp fokuset på ekonomin, livet är så mycket mer! Även om det naturligtvis tar några år att nå dit.

Vad gäller din skuld till mormor, så kan ni skicka in den till kfm så din mormor får sin del av löneutmätning. Ett annat allternativ är att du jämkar och ger mormor det belopp du får behålla extra varje månad. Det kommer lösa sig.
Jag tror på dig och din plan, bara du vänder livet och ser möjligheterna istället för att hela tiden fastna i det som är problem!
 

Ensam021

V.I.P
Poäng: 157
Blev medlem
5 April 2022
Meddelanden
355
Mottagna reaktioner
34
Poäng
157
Vilken får man utan komplettering?
 

Bilagor

  • Inbox  Le1.jpeg
    Inbox Le1.jpeg
    358.7 KB · Visningar: 214
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp